سامانه مودیان
- سامانه مودیان چیست؟
- چرا باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنیم؟
- چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام نمایند؟
- مراحل ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی
- نحوه ورود به سامانه مودیان
- نحوه ایجاد کارپوشه در سامانه مودیان
- دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR
- دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی
- ارسال فاکتور به سامانه مودیان
- سوالات متداول سامانه مؤدیان
سامانه مودیان چیست؟
سامانه مودیان مالیاتی، سامانه ای است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور طراحی و در دسترس افراد حقیقی و حقوقی قرار داده شده است تا تمامی امور مالیاتی بین مودیان و سازمان مالیاتی از طریق این سایت انجام شود. این سامانه که با آدرس https://my.tax.gov.ir در دسترس است، یکی از مهم ترین اقدامات سازمان امور مالیاتی در راستای ایجاد فضای اقتصادی شفاف می باشد. کلیه صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی، ملزم به ثبت نام در این سامانه بوده و می بایست اطلاعات مربوط به خرید و فروش های خود را در آن ثبت نمایند. سامانه مودیان مالیاتی ابزاری هوشمند برای محاسبه مالیات می باشد که باعث ایجاد شفافیت در اقتصاد کشور و ریشه کن شدن فعالیت های پنهان اقتصادی می شود. این سامانه بر اساس داده های دریافتی از مودیان و همچنین داده های قابل اعتماد دیگر، مالیات را به صورت کاملا سیستمی محاسبه کرده و در نتیجه باعث رضایت مودیان مالیاتی می شود. با استفاده از این سامانه اطلاعات به صورت دقیق و بدون خطا ثبت می شود و باعث کاهش خطاهای انسانی شده و افزایش دقت در محاسبات مالیاتی می شود. با احرای این سامانه محاسبه و وصول مالیات بر ارزش افزوده هم به صورت کاملا سیستمی انجام می شود. این سامانه با ارائه اطلاعات شفاف، باعث افزایش اعتماد عمومی به سازمان مالیات شده و با جمع آوری اطلاعات و پردازش های دقیق به تصمیم های بهتر مسئولان در حوزه سیاستهای مالیاتی کمک می کند. با پیاده سازی سامانه مودیان، عملکرد و کارایی بهبود، فرارهای مالیاتی،خطاها و هزینه ها کاهش و در نتیجه شفافیت، عدالت، اطمینان عمومی و رضایتمندی افزایش می یابد.
چرا باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنیم؟
سامانه مودیان مالیاتی یک سیستم نرم افزاری و هوشمند بوده و پیاده سازی و گسترش آن در سطح کشور باعث کاهش خطاهای انسانی و همچنین فرارهای مالیاتی می شود. علاوه بر آن این سامانه باعث افزایش دقت در محاسبه مالیات اشخاص و و درنتیجه عدالت در خصوص پرداخت مالیات رعایت خواهد شد. موضوعات مطرح شده در نهایت به سود تمامی افراد جامعه بوده و افزایش رضایت مندی را ایجاد می کند. لذا جهت بهره مندی از این مزایا و همچنین عدم جریمه مالیاتی مهم است که تمامی صاحبان مشاغل در این سامانه ثبت نام کنند.
چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام نمایند؟
سوال مهمی که مطرح است اینست که چه کسانی باید در این سامانه ثبت نام کنند. در جواب این سوال بر اساس قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان باید گفته شود : “کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصلهای چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم مصوب 3/12/1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون هستند”. به عبارت دیگر : کلیه اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل صنفی و غیرصنفی کلیه اشخاص حقوقی؛ اعم از شرکتهای تجاری و اشخاص حقوقی غیرتجاری
مراحل ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی
ثبت نام در سامانه مودیان بسیار آسان می باشد. مراحل ثبت نام عبارتند از:
- وارد آدرس https://my.tax.gov.ir شوید.
- انتخاب گزینه دریافت اطلاعات کاربری
- وارد کردن نوع شخص، شماره ملی، تاریخ تولد و شماره همراه
- دریافت اطلاعات ورود به سیستم
نحوه ورود به سامانه مودیان
جهت ورود به سامانه مودیان مراحل زیر را انجام دهید.
- وارد آدرس https://my.tax.gov.ir شوید.
- انتخاب گزینه ورود به درگاه ملی (البته این گزینه پیش فرض انتخاب شده است)
- وارد کردن کد ملی، رمز عبور و تصویر امنیتی
- کلیک بر روی گزینه ورود به درگاه ملی
نکته: جهت ورود به سامانه مودیان از دو گزینه پایین صفحه “ورود از طریق دولت من ویژه حقیقی” و “ورود از طریق دولت من ویژه حقوقی” نیز می توانید استفاده کنید.
نحوه ایجاد کارپوشه در سامانه مودیان
برای هر شخص حقیقی یا حقوقی که در سامانه مودیان ثبت نام کند، سیستم یک کارپوشه به وی اختصاص می دهد که می تواند از طریق وارد شدن به کار پوشه خود فاکتورهای خود را ارسال نماید یا لیست آنها را مشاهده کند. جهت ورود به فضای کارپوشه فقط کافیست پس از ورود به سامانه مودیان، گزینه ورود به کارپوشه و سپس گزینه ورود به پرونده انتخاب شود بدین صورت وارد محیط کارپوشه و پرونده خود می شوید.